Kategorier
Uncategorized

Årets vinnare klara

Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson

På Fackförbundspressens dag den 5 maj fick delades 2021 års journalistpriser ut. Festligheterna hölls på Norra Latin i Stockholm.

Se bilder på vinnarna här ovan. Mingelbilder finns längre ner i inlägget. Foto: Chris Anderson

Bästa förklarande text

PeKå Englund, ”Hur många gånger måste lärare slå larm?” (publicerad på webben med rubriken ”Hur många gånger måste lärare slå larm innan något görs?”), Skolvärlden nr 9 2021.

Motivering: ”Hur ska man komma framåt när något fattas? Är upprepning det rätta sättet? Nej, det hjälpte inte att lärarna larmade gång på gång – den 15-årige eleven knivhögg ändå sin lärare.”

Bästa berättande text

Ellinor Torp, ”Hon vill skydda de oskyddade”, Dagens Arbetsmiljö nr 1 2021. 

Motivering: ”På ytan en saklig text om arbetsmiljö och facklig strävan i städbranschen. Mellan raderna ett rörande och upprörande drama. Är det så här det går till på Samhall? Du skulle gråta om du visste. Ett reportage som upprättar människors värdighet.”

Bästa illustration

Marin Ander, ”Game over?”, Tidningen Vision nr 7 2021

Motivering: ”Med humor och igenkänning fångar illustratören artikelns kärnfråga i en bild. Färgerna sprakar och tekniken är driven i den lekfulla tolkningen av en angelägen fråga. Förr eller senare drabbar den oss alla. Vad händer när vi levlar till 65? Blir det Game Over?”

Bästa redigering

Peter Önnestam, ”De värsta farorna”, Kommunalarbetaren nr 15 2021

Motivering: ”Med en tydlig idé från planering till genomförande förmedlar reportaget en stark känsla av närvaro i tuffa arbetsmiljöer. En på samma gång homogen och varierad layout där formgivaren lagt lika mycket kraft på helhet som på detaljer. Resultatet är ett gediget utfört hantverk som skildrar olyckorna som lurar på jobbet.”

Bästa digitala satsning

Arbetet – för satsningen ”Farligt jobb”.

Motivering: ”Denna gedigna satsning blixtbelyser några av våra vanligaste – och viktigaste – yrkesgruppers tuffa vardag online first, i begreppets mest användarvänliga och omedelbara bemärkelse. Här levandegörs bister statistik och hårda fakta genom personliga berättelser i ögonhöjd och med hjälp av sociala plattformars videofunktionalitet. Det är drabbade, innovativt, och det lockar till mer läsning.”

Bästa kommenterande text

Lotta Ilona Häyrynen, ”När jag var barn tog jag bantningstips från Britney”, Arbetet 2021-11-18.

Motivering: ”Årets bästa kommenterande text är en blick inåt och tillbaka, men samtidigt högst aktuell och större än en individ. Skribenten bjuder in läsarna till igenkänning och ger dem samtidigt möjligheten att förstå något nytt. Genom starkt berättande och skarp politisk analys lyckas hen på ett ärligt och öppet sätt göra det politiska personligt och det personliga politiskt.”

Bästa fotografi

Micael Carlsson, ”Svindlande höjder”, Arbetet nr 10 2021.

Motivering: ”Det sägs att det mesta är en fråga om perspektiv. Och i den vinnande bilden stämmer det mer än väl. Med ett klassiskt bildsnitt och effektfull inramning blir det lilla det stora där industriklätt- raren sätter fokus på människans balansgång mellan insats och utkomst i arbete – och där den tunna tråden i all sanning är en livlina.”

Bästa avslöjande

Mira Klingberg Hjort och Karl Martinsson, ”Hemtjänstfusket”, Arbetet nr 11 2021 och Kommunalarbetaren nr 12 2021 samt uppföljande artiklar. (Artiklarna finns samlade på Arbetets och Kommunalarbetarens sajter.)

Motivering: ”För en djupgående, komplett och drabbande granskning, föredömligt berättad, av en fuskande bransch och en kontrollapparat som havererat.”

Här är bilder från minglet:

Foto: Chris Anderson

Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson