Fackförbundspressens dag

Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson
Foto: Chris Anderson

På Fackförbundspressens dag samlas fackförbundspressens redaktioner för att lyssna på intressanta seminarier, träffa utställare och dela ut årets journalistpriser.

Arrangemanget är öppet för alla tidningar utgivna av organisationer inom LO, Saco och TCO. Föreningen Fackförbundspressen är arrangör.

Här är seminarierna du kan välja mellan:

Seminarieprogrammet börjar 13.00 med en inspirationsföreläsning med Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef på Aftonbladet, på temat:

  • Hur ska fackförbundspressen nå den unga publiken?
    Aftonbladet växer på Tiktok och testar ständigt nya grepp för att nå fram till en kräsen generation. En generation som mer och mer undviker nyheter. Hanna Olsson Berg är mångårig medieledare och var som 23-åring Sveriges yngsta nyhetschef. I dag har hon det redaktionella ansvaret för att nå unga målgrupper och delar med sig av vad som funkar och inte – från små förändringar till modiga val.

Därefter följer fem parallella seminarier, som hålls två gånger. Vid anmälan väljer varje deltagare två av dessa seminarier.

  • Tips och trix inför ansvarsintervjun – Marja Grill, Sveriges Television
    SVTs prisade grävreporter Marja Grill ger sina bästa tips för att lyckas med ansvarsintervjun. Handfasta råd varvas med exempel på lyckade (och mindre lyckade) intervjuer.
  • Gräv på liten redaktion – Jessica Ziegerer, Sydsvenskan
    Så lyckas du med grävprojektet utan att gå vilse på vägen. Jessica Ziegerer, grävreporter på Sydsvenskan och författare till handboken ”Gräv mer”, visar hur man tar sig från idé till färdigt gräv på en mindre redaktion. Konkreta verktyg och exempel.
  • Därför ska du göra en digital innehållsstrategi – och ta hjälp av AI – Karin Winther
    Att göra en digital innehållsstrategi är A och O för att göra rätt innehåll för just era läsare på webben. Det menar Karin Winther, strategisk konsult med fokus på digital kommunikation, som förklarar hur en innehållsstrategi fungerar och hur du kan ta hjälp av AI för att effektivisera arbetet.
  • Så jobbar LO Mediehus tidningar med AI – Linda Flood och Karl Martinsson, LO Mediehus
    Från AI-policy till AI-råd och en task force. LO Mediehus testade tidigt att integrera AI i sitt digitala arbete och bygger nu egna AI-assistenter. I AI-kanalen på Teams får alla hänga med i utvecklingen. Linda Flood och Karl Martinsson på LO Mediehus berättar om hur man utforskar den nya tekniken.
  • Att granska ägaren – Rasmus Lygner och Mikael Färnbo, Dagens Arbete
    I början av året avslöjade Dagens Arbete att IF Metalls förbundsjurist vid sidan av sitt jobb ägnat sig åt miljonaffärer och sidouppdrag i konflikt med sin anställning. Och att han dessutom byggt sin långa karriär på en utbildning han inte har. Avslöjandet ledde till att toppjuristen fick sparken. Reportern Rasmus Lygner och nyhetschefen Mikael Färnbo berättar om grävmetoderna och hur det var att granska ägaren.

På kvällen blir det mingel och galamiddag. Under middagen kommer Fackförbundspressens journalistpriser att delas ut.

Foto: Chris Anderson